איתמר תדמור, צלם, אמן 3D ויוצר, מסביר מהן ההשלכות של צילום דיגיטלי על תמונות וצלמים, ומגלה את הסוד לתמונה מנצחת בעידן שבו למספר תמונות אין חשיבות.
שאלה: אחרי כמעט עשרים שנה של מצלמות דיגיטליות, כמה מיליארדי מגה-בייט של תמונות לא מוצלחות מאוכלסות בענן? אפשר רק לדמיין… מה שבטוח, העידן הדיגיטלי שינה את עולם הצילום לנצח: הטכנולוגיה חינכה אותנו לצלם בלי הבחנה כאשר לנפח התמונות כבר אין שום משמעות.
בעצם, אם לדייק, לטריליוני התמונות שמהוות את רוב הצילומים בעולם – להן אין משמעות. רובן המכריע לא יזכו לחשיפה או צופים. הן חלק מסדרה של 10, 20, לפעמים אפילו 100 ניסיונות, שמהן הצלם יבחר לפרסם רק אחת – הכי מוצלחת.




"אבא שלי אמר לי לא לצלם אם לא חייבים… הוא צדק."
גיליתי את עולם הצילום בגיל צעיר. בתקופה זו המשפחה טיילה הרבה בעולם: באירופה, דרום אמריקה, ומקומות מרהיבים נוספים שמהווים גן עדן לצלמים.
אחד הזכורונות החשובים לי ביותר משנים אלו הוא של אבא שלי אומר לי "לא לצלם אם לא חייבים". יודעים מה? הוא צדק. הטיעון העיקרי שלו נבע מחיסכון: פיתוח תמונה מפילם באותה תקופה עלה כ- 3-3.5 ש"ח. כלומר פיתוח פילם סטנדרטי של 36 תמונות עלה כ- 100 ש"ח, סכום משמעותי היום, ועוד יותר משמעותי בזמנו.
היתה עוד סיבה לכך שאבי צדק. הוא מנע ממני לצלם שלא לצורך, וגרם לי להקדיש הרבה יותר תשומת לב לכל תמונה. כך כבר מגיל צעיר למדתי שעל כפתור הצילום יש ללחוץ רק אחרי שמתכננים בקפידה כל צילום יקר מפז.
"במקום 300 תמונות צלמו 30": הטיפ האולטימטיבי של איתמר תדמור
בימינו, רוב מוחלט של התמונות חסרות ערך. הן שמורות בענן אחסון כלשהו ושם נשכחות לעד, או שמורות על הסמארטפון, תופסות מקום על כרטיס הזכרון ומאטות את המכשיר באופן משמעותי. ככה זה כשנכחדו בעיות כמו כמות מוגבלת של תמונות בפילם, עלות פיתוח או הגבלה בשטח אחסון. אז איפה כן יש בעיה?
בהתפתחות המקצועית של הצלם. זאת מכיוון שרוב הצלמים מורגלים לכך שמתוך כמה עשרות ניסיונות לצלם תמונה, אחת תצא בסדר רק מעצם הסטטיסטיקה. יד המקרה מאפשרת את העבודות המוצלחות ביותר, במקום פיתוח תכנון, מחשבה וטכניקה. ותנו לי לומר לכם – תמונות מנצחות לא נולדות במקרה.
הפתרון למצב זה הוא פיתוח הרגל עבודה חשוב. במקום להכנס לרוטינה המוכרת של צילום עשרות טייקים לכל תמונה, קודם כל לעצור. להסתכל על הסביבה. להתמקד בתוצאה הסופית שאליה תרצו להגיע. לתכנן קומפוזיציה, פרספקטיבה, תאורה, וכל שאר המרכיבים החשובים שמרכיבים את התמונה שאתם מדמיינים. הרגילו את עצמכם להתחיל לצלם פחות – ומהר תגלו שכל תמונה שלכם ברמה גבוהה במיוחד.
במקום לצלם ברצף, הוציאו את המצלמה רק 3-4 פעמים ביום צילום, כשאתם מגיעים לסיטואציות הנכונות.
איתמר תדמור מעביר הרצאות וסדנאות במגוון נושאים: צילום, עיצוב תלת מימד, עיצוב מוצר, ועוד. צפו בעבודות נוספות שלו כאן.